Waarom dalton?
Een mooie ideologie is fijn, maar levert het ook wat op? Zeker, het kindvolgsysteem laat zien dat kinderen meer groeien dan verwacht. Maar naast de toetsgegevens zien we dat kinderen zelfstandiger en gemotiveerder zijn, en dat we meer tijd en ruimte hebben om in te gaan op wat echt belangrijk is.
Als team blijven we leren en ontwikkelen we ons steeds verder als dalton-kindcentrum. We zoeken steeds naar wat beter kan en genieten ondertussen van wat al goed gaat!
Onze 5 daltonkernwaarden
Leerproces
Door kinderen zelf te laten kiezen wat voor hun leerproces belangrijk is, krijgen zij meer inzicht in hun kunnen en groeit het eigenaarschap. Wanneer een kind moeite heeft met bepaalde vaardigheden, helpt de leerkracht in een coachende rol bij het maken van keuzes, zodat de leerresultaten geborgd blijven.
Op de Mispelbloem werken we met verschillende soorten instructies:
- instructies die voor de hele klas verplicht zijn;
- instructies die voor een deel van de kinderen verplicht zijn;
- instructies die niet verplicht zijn: kinderen wegen zelf af of ze de instructie volgen.
Dat laatste gebeurt bijvoorbeeld bij onderwerpen waar al eerder instructie over is gegeven. Op het bord en/of het takenblad staat per dag wanneer een instructiemoment is.
Focus op differentiatie voor elk kind
Op de Mispelbloem krijgt elk kind een gepersonaliseerd aanbod voor rekenen, spelling, taal en de daltonvaardigheden. Daardoor zijn kinderen gemotiveerder en werken zij actief aan hun eigen ontwikkeling.
Hoogbegaafdheidsprofiel
Wij hebben op de Mispelbloem een begaafheidsprofiel. Ons team heeft jarenlange ervaring bij het begeleiden van (hoog)begaafde kinderen. Hoogbegaafde kinderen krijgen bij ons ruimte voor een op hun behoefte samengesteld programma.