Hoofdbegaafdheidsprofiel

Al onze teamleden hebben een grondhouding waarbij ze kijken naar het kind, ontdekken waar talenten en leerpunten liggen, ze in gesprek gaan met kinderen en hen ruimte voor autonomie bieden.

Wij hebben veel ervaring binnen ons team voor de specifieke begeleiding voor (hoog)begaafde kinderen. Hoogbegaafde kinderen die door onderpresteren in een negatieve spiraal terechtkomen, tonen overduidelijk aan dat passend onderwijs en gerichte begeleiding een maatschappelijke noodzaak is. Hoogbegaafde kinderen worden in ons kindcentrum geaccepteerd en krijgen ruimte voor een op hun behoefte samengesteld programma.

Hoogbegaafde kinderen leren we uitdagingen aan te gaan die passen bij hun manier van denken. Door moeilijke opdrachten te doen leren ze ook dat niet alles vanzelf gaat en dat ze zich moeten inspannen om hun doel te bereiken.

Leren samenwerken

Naast het zelfstandig werken is er ook veel aandacht voor het werken en spelen in groepjes. Om later als volwassene te kunnen deelnemen aan de samenleving, moet je kunnen samenwerken. Ook met mensen die je niet zelf kiest. Zo leren kinderen naar elkaar te luisteren en respect voor elkaar te hebben. Om peers te ontmoeten kunnen kinderen deelnemen aan de externe verrijkingsklas van IJsselgraaf.

Doe- en denklab

We hebben een doe- en denklab waar kinderen uitdagende opdrachten kunnen uitvoeren. Dit zijn gevarieerde opdrachten die de ontwikkeling van verschillende talenten en vaardigheden stimuleren. Deze opdrachten staan structureel op het takenblad.

Vereniging Begaafdheidsprofielscholen

De Mispelbloem is aangesloten bij de Vereniging van Begaafdheidsprofielscholen (BPS). Dit is een netwerk van 54 scholen met expertise op het gebied van onderwijs aan en begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Deze scholen kenmerken zich door kwalitatief hoogwaardig onderwijs en een flexibele begeleiding aan hoogbegaafde en getalenteerde kinderen.

Thinking for learning

Wij geloven dat onderwijs meer is dan het overdragen van pakketjes kennis. We vinden het belangrijk dat onze kinderen creatief leren denken. En we vinden dat ons onderwijs ervoor moet zorgen dat kinderen helder en gestructureerd leren denken. Wij gebruiken hiervoor in alle groepen de uitgangspunten van Thinking for learning.

Dalton

Op ons dalton-kindcentrum staat het eigenaarschap van je kind centraal. Kinderen werken bij ons zelfstandig en in kleine groepjes. Naast het reguliere rekenen, taal en spelling begeleiden we kinderen bij het inplannen van taken, het organiseren van een passende werkomgeving en het evalueren van eigen werk.